A la traducció catalana d'El caos i la nit (1962, Proa), del francès Henry de Montherlant, es llegeix en una nota al peu:
"¿Potser es tracta d'una cita extreta del poema que canta don Quixot en el capítol LXVIII, llibre II: 'Así el vivir me mata...'? Si la resposta és afirmativa, aquesta frase no té probablement el sentit profund i patètic que en Celestino li atribueix. D'altra banda, aquest poemet no és castellà, sinó traduït del cardenal Bembo". (pàgina 82)
El fragment del Quixot és aquest:
"Y luego, tomando en el suelo cuanto quiso, se acurrucó y durmió a sueño suelto, sin que fianzas, ni deudas, ni dolor alguno se lo estorbase. Don Quijote, arrimado a un tronco de una haya, o de un alcornoque (que Cide Hamete Benengeli no distingue el árbol que era), al son de sus mesmos suspiros cantó de esta suerte:
—Amor, cuando yo pienso
en el mal que me das terrible y fuerte,
voy corriendo a la muerte,
pensando así acabar mi mal inmenso;
mas en llegando al paso
que es puerto en este mar de mi tormento,
tanta alegría siento,
que la vida se esfuerza, y no le paso.
Así el vivir me mata,
que la muerte me torna a dar la vida [23].
¡Oh condición no oída
la que conmigo muerte y vida trata!"
Capítol LXVIII, llibre II
En Francisco Rico, el responsable de l'edició, diu a la nota 23:
[23] Recuerdo de un verso de la célebre canción del comendador Escrivá (no pas Bembo)[°] :
[°] 1182. 23—«Ven, muerte, tan escondida / que no te sienta comigo, / porqu’el gozo de contigo / no me vuelva a dar la vida» (apud Dutton 1990:VII, 571). ¶ RM X:115-121b ya notó el parecido entre estos versos y una redondilla castellana del comendador Escrivá (citada por la «dueña Dolorida» en II, 38, 944). Sobre la relación con Bembo, Mele [1895]. Para la discutible relación de causa y efecto entre Escrivá y Bembo, los estudios de Michaëlis de Vasconcelos [1912], Belloni [1988] y Mazzocchi [1989]. C. Romero Muñoz. ¶ Cf. II, 38, 944, n. 40
Per tant, al Quixot ja hi ha un poemet al voltant del del qual hi ha confusió sobre si és una simple traducció o un original.
Xavi Ribau